08.11
Переходимо до вибору діапазону, в який будуть поміщатися результуючі записи. Натисніть на кнопку Згорнути / Розгорнути () праворуч від поля Помістити результат у. Виділіть клітинку D2. Може виникнути запитання, чи поміститься у нас все в одній комірці? Ні, ми тільки вказуємо верхню ліву межу вихідного діапазону, тобто клітинку, за якою буде заповнюватися таблиця із результатами. Натисніть на кнопку Згорнути / Розгорнути () для повернення у вікно Об'єднати.
Натисніть на кнопку Ще для відкриття панелі з додатковими параметрами. Встановіть прапорці в опції Заголовкам рядків і Заголовкам стовпців. Це потрібно для того, щоб програма взяла з вихідних даних заголовки рядків і стовпців, інакше потім їх доводиться вводити вручну. При бажанні можна пов'язати вихідну таблицю з вихідними даними, встановивши прапорець в опцію Зв'язати із вихідними даними. В цьому випадку, при зміні даних в вихідним таблицях в вихідний таблиці результати також автоматично зміняться. Натисніть на кнопку ОК для розрахунку.
підсумовувати з різних точок зору.
Зведену таблицю можна створити на основі даних, що знаходяться у списках чи електронних таблицях, однак їх використання є доцільним тоді, коли дані в таких таблицях повторюються, що дозволяє їх групувати на основі використання деякої вбудованої функції, тобто підводити підсумки.
Для створення зведеної таблиці призначений Майстер зведених таблиць і діаграм, викликати який можна за допомогою вказівки Дані/Зведена таблиця.
При побудові зведеної таблиці на основі списку, створеного в MS Excel, необхідно задати діапазон даних, що береться за основу, вказати макет та параметри зведеної таблиці.
Макет зведеної таблиці містить 4 області: Сторінка, Стовпець, Рядок і Дані. Справа розташовані кнопки з категоріями таблиці, які можна переміщувати в потрібні області, при цьому необов’язково використовувати всі категорії вихідної таблиці.
Числові поля, які містяться в області даних, обчислюються за деякою функцією, за замовчуванням визначається їх сума. Щоб змінити операцію, треба на етапі формування макету двічі клацнути на назві поля, що розташоване в області даних. У діалоговому вікні Поле зведеної таблиці можна задати операцію, за якою повинні обчислюватись дані (сума, кількість, середнє, максимум, мінімум, добуток, статистичні функції), змінити назву категорії, формат даних, що розташовані в області даиих, а також задати додаткові обчислення. Це діалогове вікно можна, також викликати натисненням кнопки Параметри поля панелі інструментів Зведена таблиця, коли таблиця вже готова.
Зведену таблицю можна розмістити на окремому аркуші робочої книги або на існуючому. При роботі зі зведеною таблицею з’являються панель інструментів Зведені таблиці та Список полів зведеної таблиці, за допомогою яких можна вносити зміни до зведених таблиць.
В середовищі MS Excel не можна редагувати дані безпосередньо у зведених таблицях. Для цього треба змінити дані у вихідній таблиці, але ці зміни автоматично не вносяться в зведену таблицю. Щоб внести зміни, необхідно на панелі інструментів Зведені таблиці натиснути кнопку Оновити дані.
Всі назви, що використовуються у зведеній таблиці, можна змінити на інші, для цього достатньо в потрібну клітинку ввести нову назву замість старої.
На малюнку подано приклад зведеної таблиці, яка побудована для таблиці Фільми.
Поле стовпця — це поле вихідного списку, яке розміщується до області стовпців. У цьому прикладі полем стовпця є Жанр фільму. Значення цього поля у вихідній таблиці також повторюються, в таблиці існують записи з однаковими жанрами, наприклад, фантастика повторюється 13 разів, комедія повторюється 18 разів та ін.
Областю даних називається частина зведеної таблиці, що містить підсумкові дані. В клітинках області даних відображаються підсумки для елементів полів рядка чи стовпця, за якими відбулося групування даних. Значення в кожній клітинці області даних відповідають вихідним даним. У цьому прикладі в клітинках Н5-Н8 зберігаються загальні суми виручки від продажу фільмів всіх жанрів для кожного окремого магазину; в клітинках В9-G9 — загальні суми виручки від продажу фільмів у всіх магазинах по кожному конкретному жанру; клітинка Н9 містить загальну суму виручки від продажу фільмів усіх жанрів по всіх магазинах.
Поле сторінки — це поле вихідного списку чи таблиці, яке розміщується у верхній частині зведеної таблиці. У прикладі, що розглядається, Назва фільму є полем сторінки, яке можна використовувати для підведення підсумків за назвами фільмів. При виборі зі списку іншого конкретного елемента поля сторінки в зведеній таблиці перераховуються дані у відповідних полях даних для відображення підсумків, пов’язаних із вказаним елементом. Якщо в даному прикладі в полі сторінки Назва фільму вибрати значення одного з фільмів, наприклад Кобра, то зведена таблиця буде мати вже інший вигляд.
1. Встановити курсор в діапазон комірок, що містять значення і заголовки рядків і стовпчиків.
2. Вибрарти команду Дані - Зведена таблиця - Створити. В діалоговому вікні Вибрати джерело встановити прапорець Поточне виділення і натиснути Гаразд. Заголовки стовпчиків таблиці будуть відображені у вигляді кнопок в діалоговому вікні Зведена таблиця. Їх можна перетягувати в області розмітки: "Поля сторінки", "Поля стовпчика", "Поля Рядки" та "Поля даних".
Якщо перетягнути кнопку в область Поля даних, в ній з'явиться надпис, в котрому показана також формула, що використовується для обчислення даних.
Подвійне клацання на одному з полів в області Поля даних викликає діалогове вікно Поле даних.
Діалогове вікно Поле даних слугує для вибору обчислень, котрі будуть використовуватись для даних. Щоб вибрати кілька обчислень, виділяйте їх при натисненій кнопці Ctrl.
Порядок розташування кнопок можна змінить в будь-який час, переміщуючи їх в інші позиції в області за допомогою лівої кнопки миші.
Для видалення кнопки перетягніть її назад до інших кнопок в правій части вікна діалогу.
3. Зведена діаграма
Якщо ви вже створили й налаштували зведену таблицю, на її основі можна створити зведену діаграму, що найкраще відповідатиме вашим вимогам.
1. Виберіть будь-яку клітинку в діапазоні зведеної таблиці.
2. Виберіть Знаряддя для зведених таблиць - Аналізувати - Зведена діаграма.
3. Виберіть потрібний тип діаграми й натисніть кнопку OK.
LibreOffice Calc розташує нову зведену діаграму на тому самому аркуші. У цьому прикладі ми вибрали звичайну стовпчасту діаграму. Якщо ви не впевнені, який тип діаграми потрібен, вибирайте їх по черзі й переглядайте в області "Вставлення діаграми" Calc.
Деякі діаграми не підтримують дані зведеної таблиці, тому, якщо ви виберете одну з них, Calc повідомить про це.
02.11
1. Модель. Види моделей
- описом явищ за допомогою математичних формул чи алгоритмів.
- пояснення вже відомих результатів досліджень;
- прогнозування поведінки системи при різних зовнішніх впливах;
Об'єкт, який отримують у результаті моделювання, називається моделлю.
Модель — об'єкт, який замінює досліджувану систему, зберігаючи суттєві властивості оригіналу.
Математичні моделі - це знакові моделі, що описують певні числові співвідношення.
Імітаційні моделі - дозволяють спостерігати зміну поведінки елементів системи-моделі, проводити експерименти, змінюючи деякі значення параметрів моделі. Одним з видів імітаційних моделей є комп'ютерні моделі.
Кількісні висновки в основному носять характер прогнозу деяких майбутніх або пояснення минулих значень змінних, що характеризують систему.
Предметом комп'ютерного моделювання можуть бути: виробнича чи економічна діяльність, промислове підприємство, комп'ютерна мережа, будь-який реальний об'єкт або процес.
Фізичні моделі, у яких комп'ютер є частиною експериментальної установки або тренажера. Це може бути тренажер для підготовки пілотів літаків чи операторів атомних електростанцій — у цьому разі комп'ютер змінює показники приладів, імітуючи роботу з реальною системою.
Статистичні моделі потрібні для багаторазового проведення випробувань з подальшою статистичною обробкою отриманих результатів. Статистичні моделі застосовують при вирішенні ймовірнісних задач, а також при обробці великих масивів даних.
Графічні моделі використовують у створенні інфографіки, тобто сукупності спеціальним чином організованих графічних або символьних даних, що відображають найсуттєвіші сторони досліджуваного об'єкта. Розрізняють наочні, графічні, анімаційні, текстові, табличні графічні інформаційні моделі. До них належать різноманітні схеми, графи, графіки, таблиці, діаграми, малюнки, анімації, ЗD-моделі, побудовані за допомогою комп'ютера, у тому числі цифрова карта зоряного неба, комп'ютерна модель земної поверхні.
Моделі знань передбачають побудову системи штучного інтелекту, в основі якої лежить база знань деякої предметної області (частини реального світу). Бази знань складаються з фактів (даних) і правил. Наприклад, комп'ютерна програма, яка вміє грати в шахи, повинна оперувати даними про «властивості» різних шахових фігур і «знати» правила гри. До даного виду моделей відносять семантичні мережі, логічні моделі знань, експертні системи, логічні ігри.
Комп'ютерні моделі можуть бути невеликими (працювати практично миттєво на персональних комп'ютерах) та великомасштабними програмними засобами (працюють протягом декількох годин або діб на суперкомп'ютерах чи мережевих групах комп'ютерів).
Комп'ютерне моделювання дає можливість:
- вивчати явища й об'єкти, які не відтворюються або не існують у реальних умовах;
- візуалізувати об'єкти будь-якої природи, у тому числі й абстрактні;
- досліджувати явища і процеси в динаміці їх існування;
- «керувати часом» (прискорювати або уповільнювати модельованиі процеси);
- здійснювати багаторазові випробування моделі, кожного разу повертаючи її в початковий стан;
- отримувати різні характеристики об'єкта в числовому або графічному вигляді;
- знаходити оптимальну конструкцію об'єкта, не виготовляючи його пробних екземплярів;
- проводити експерименти без ризику негативних наслідків для здоров'я людини або навколишнього середовища.
- аналіз, інтерпретація;
3. Особливості комп'ютерного експерименту
- дослідник сам викликає досліджуване явище, а не чекає, коли воно з'явиться;
- можна змінювати умови протікання процесу, що вивчається;
- в експерименті можна поперемінно виключати окремі умови з метою встановлення закономірних зв'язків;
- експеримент дає змогу варіювати кількісне співвідношення умов і здійснювати математичну обробку даних.
Комп'ютерний експеримент — вплив на комп'ютерну модель інструментами програмного середовища з метою визначення, як змінюються параметри моделі.
- тестуванням моделі
- розробкою плану експериментів
- проведення дослідження
План експерименту має чітко відображати послідовність роботи з моделлю.
Першим пунктом такого плану завжди є тестування моделі.
Тест — набір вихідних даних, що дає змогу визначити правильність побудови моделі.
Кінцева мета моделювання — ухвалення рішення, яке повинно бути вироблено на основі всебічного аналізу результатів моделювання.
Основою вироблення рішення є результати тестування й експериментів. Якщо результати не відповідають цілям поставленого завдання, це значить, що допущено помилки на попередніх етапах. Якщо такі помилки виявлено, то потрібне коригування моделі, тобто повернення до одного з попередніх етапів. Процес повторюється доти, поки результати експерименту не відповідатимуть цілям моделювання.
Слід пам'ятати, що метод комп'ютерного імітаційного моделювання є чисельним методом, тому, як будь-який чисельний метод, він має істотний недолік — його рішення завжди носить частковий характер.
Отримані результати відповідають певним значенням параметрів системи й початкових умов. Для аналізу системи доводиться багаторазово моделювати процес її функціонування, варіюючи вхідні дані моделі.
Комп'ютерна модель складної системи повинна, за можливості, відображати всі основні фактори й взаємозв'язки, що характеризують реальні ситуації, критерії та обмеження.
Результат роботи моделі не може бути точнішим, ніж точність введених даних. Якщо, один із ключових параметрів відомий тільки однією значною цифрою, то результат моделювання не може бути точнішим, ніж одна значуща цифра, хоча у видачі може бути й чотири значущих цифри.
Слід розуміти, що комп'ютер є лише інструментом для створення й дослідження моделей, але він їх не створює — аналіз об'єктів навколишнього світу з метою відтворення його в моделі виконує людина.
Вправа 1. 3D-анімації.
Завдання. Розгляньте на сайті Mozaik Education 3D сцену, яка демонструє роботу чотиритактного двигуна внутрішнього згоряння. Зробіть висновок про те, чи можна назвати переглянуті анімації комп'ютерною моделлю.
1. На сайті Mozaik Education (mozaweb.com/uk/) відкрийте вкладку 3D. У розділі Фізика оберіть сцену Чотиритактний двигун Отто.
2. Дочекайтеся завантаження 3D-сцени. За потреби встановіть пропонований сайтом переглядач або відкрийте файл за допомогою раніше встановленої програми m3dViewer.
3. Розгляньте різні анімації за вкладками:
Вправа 2. Комп'ютерний експеримент.
Завдання. Оберіть зі списку україномовних інтерактивних комп'ютерних моделей, які подано на сервісі університету Колорадо, ту, що реалізує процеси, теорії чи поняття, які ви зараз вивчаєте у шкільному курсі. Проведіть комп'ютерний експеримент.
1. Засобами вікна перегляду моделі (кнопки, позначки, перемикачі, бігунки, поля для введення тощо) змінюйте параметри моделі та здійсніть комп'ютерний експеримент.
2. Зробіть висновок за результатами експерименту, що підтверджує або спростовує теоретичні відомості, отримані в результаті вивчення відповідної навчальної дисципліни.
3. Складіть інструкцію щодо використання моделі для своїх однолітків. Розмістіть інструкцію на спільному сервісі.
4. Закрийте всі відкриті вікна.
5. Повідомте вчителя про завершення роботи.
18.10
Тема: Пошук, упорядкування та фільтрування даних. Використання запитів. Форми. Звіти.
Навчальна мета: Засвоїти відомості про роботу з БД і СУБД
Розвивальна мета: Розвивати координацію рухів, зорову пам’ять, вміння працювати з програмами
Виховна мета: Виховувати зосередженість, вміння активно сприймати новий матеріал.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу (лекція)
Немає коментарів:
Дописати коментар