ІКТ у навчанні

 До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться Інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, офісне та спеціалізоване програмне забезпечення, електронні посібники та підручники, системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу навчання).

Інтернет - це джерело інформації, корисної з точки зору навчальної діяльності, її аналізу та оцінювання. Учитель може використовувати інформаційні ресурси Інтернет за наступними напрямками:

• самоосвіта, тобто вивчення досвіду колег в інших містах України й інших країн;

• підготовка конспектів, дидактичних та атестаційних матеріалів;

 • позакласна робота учнів при підготовці рефератів, доповідей, повідомлень, індивідуальних творчих завданнях;

 • використання безпосередньо на уроках при самостійній роботі з документами, що вивчаються, довідковими матеріалами, навчальними інтерактивними моделями тощо (за умови наявності підключення класу до Інтернету);

 • тестування знань учнів з окремих предметів або розділів курсів;

 • участь у дистанційних предметних олімпіадах, вікторинах.

У будь-якому варіанті доступ в Інтернет для вчителя підвищує і рівень підготовки самого вчителя, і рівень проведення занять, і якість знань учнів. При цьому інтерес більшості учнів до комп'ютера й Інтернету підвищує мотивацію навчання.

Мультимедійні програмні засоби дозволяють поєднувати текстову, графічну, анімаційну, відео- і звукову інформацію. Одночасне використання кількох каналів сприйняття навчальної інформації дозволяє підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу [5].

ІКТ як засіб підвищення конкурентоздатності  молодого вчителя

Модернізація післядипломної педагогічної освіти сьогодні пов’язується саме із запровадженням різних видів мережевих систем, які дають змогу об’єднувати інформаційні ресурси, створювати освітній простір, що сприяє розвитку конкурентоспроможності педагогічних працівників.

Якісно новими характеристиками таких освітніх інформаційно-комунікаційних мережевих систем є: орієнтація на потреби професійної діяльності педагога, серед яких пріоритетною є потреба у неперервному самовдосконаленні та самореалізації; доступність і відкритість будь-якої форми дистанційного підвищення кваліфікації для педагога, за умови достатнього рівня володіння ним інформаційно-комунікаційними технологіями; гнучкість інформаційно-комунікаційної мережевої системи, її швидке реагування на освітній попит педагогічних працівників, врахування різних темпів навчання; інтеграція формальних і неформальних видів освіти, створення цілісного освітнього поля для навчання, самоосвіти та взаємонавчання педагогів; широке використання ІКТ на будь-якому етапі професійної діяльності педагогічних працівників.

Лекції та семінари на курсах підвищення кваліфікації супроводжуються мультимедійними презентаціями. Перегляд відеофільмів, відеофрагментів уроків з наступним аналізом дає можливість відпрацьовувати сучасні технології, методи, прийоми та їх ефективне застосування на різних етапах навчально-виховного процесу. Навчальним планом курсів підвищення кваліфікації передбачено ознайомлення вчителів з потенційними можливостями Черкаського освітянського порталу (сайту Черкаського ОІПОПП). Крім цього, вчителі мають змогу розробити інформаційні матеріали для розміщення на сайті в Колекції цифрових ресурсів, яка на сьогодні налічує 616 матеріалів для початкової школи. Це і мультимедійні презентації до уроків, дидактичні матеріали; тести, графічні зображення, таблиці, дидактичні ігри, фото, ілюстрації, інформаційні довідки, розробки виховних заходів.

Для підвищення ефективності самоосвітньої діяльності молодого педагога на Черкаському освітянському порталі започаткований розділ «Віртуальна школа професійного становлення молодого педагога» створений для організації дистанційної форми методичної роботи з педагогами-початківцями. Вчителі, стаж роботи яких не перевищує трьох років, мають змогу скористатись Інтернет-скринькою корисної інформації, у дистанційному консультпункті отримати відповіді на різні питання освітньої діяльності, взяти участь у роботі віртуальних майстер-класів та інших Інтернет-заходах в режимі он-лайн, а також висловити власні думки з актуальних питань освітньої діяльності шляхом участі у дискусійних форумах та експрес-опитуваннях.[7]

Використання ІКТ у роботі педагога дає можливість:

• самоосвіти педагога, підвищення  його професійного рівня;

• отримувати найсучаснішу інформацію по темі, оновлювати навчальний та дидактичний матеріал;

• мати доступ до методичної бази розробок;

• спілкуватися з колегами на різних форумах;

• публікувати свої матеріали та брати участь в обговоренні опублікованих матеріалів;

• брати участь в професійних конкурсах;

• обмінюватися досвідом з колегами з інших регіонів і країн[4, c. 34].

Наприклад, саме завдяки співпраці з «Віртуальною школою професійного становлення молодого педагога» 12 грудня 2012 року я, як вчитель фізико-математичного циклу мала чудову можливість взяти участь в скайп-конференції з метою обговорення уроку досвідченого вчителя математики  Камянської ЗОШ №1- Стелли Іванівни, який вона напередодні виклала для перегляду на сайті Черкаського ОІПОПП. Тобто, за сприяння Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників та Золотоніського відділу освіти на базі міської СШІТ №2, всі молоді спеціалісти міста мали змогу поставити запитання вчителю-наватору, причому, слід зазначити, що скайп-конференція дала змогу отримати велику економію у часі. Адже перегляд уроку кожен учасник здійснив у зручний і вільний для себе момент, без часових і матеріальних затрат на подолання не одного десятка кілометрів, що властиве для очних семінарів і конференцій, а на проведення конференції затрачено не більше години, тобто в позаурочний час і без відриву вчителів-учасників від основної діяльності. Тож головне завдання на сьогодні використання та впровадження засобів інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес здійснювати виважено, та ретельно підготовлено і продумано, що призведе до виграшної ситуації для вчителів, їхнього бажання вдосконалюватися.

Переваги та недоліки використання інформаційно-комунікаційних технологій

Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. У вітчизняних навчальних закладах  в останні роки комп'ютерна техніка й інші засоби ІКТ стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює викладача, а тільки доповнює його [6. c. 210].

Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:

  • використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних  технологій;
  •  удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет;
  • інтенсифікувати історичну освіту, поліпшити засвоєння учнями знань зі шкільного курсу історії, зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим.

Використання ІКТ в комплекті з традиційним підручником сприяє наступному:

  • забезпечує особистісно орієнтований та диференційований підхід у навчанні;
  •  забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК, постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них);
  •  підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео- та аудіо-інформації;
  •  здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю [2, 26-30].

Враховуючи всі позитивні та негативні наслідки використання інформаційно-комунікаційних засобів можна зробити висновок, що вони є ефективними за умови поєднання з традиційними методами та сприяють якісному формуванню вмінь та навичок учнів.

Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.

Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ:

  • відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і вчителів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх школах;
  • увчителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери;
  • недостатня комп'ютерна грамотність вчителя;
  • у робочому графіку вчителівне відведено час для дослідження можливостей Інтернет;
  • існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів [3. c. 153].

Отже, на сучасному етапі інформатизації суспільства все більшого поширення в різноманітних сферах життя набувають комп’ютерні технології, вони виступають як один із інструментів пізнання. Тому однією із задач сучасної освіти є підготовка викладача, який вільно орієнтується у світовому інформаційному просторі,  використовуючи сучасні комп’ютерні технології. Цей напрямок вважається перспективним, адже в цілому освіта характеризується як велика система, якісне функціонування якої неможливе без використання сучасних телекомунікаційних і комп’ютерних засобів зберігання, опрацювання, передавання, подання інформації.

Збільшення комп’ютерної техніки та подальше її вдосконалення поширює можливості викладачів використовувати комп’ютерні технології не тільки при вивченні інформатики, але й поєднанні викладання інших дисциплін із використанням ІКТ. Новітні розробки в  цій галузі змінюють спосіб їх застосування при вивченні різних дисциплін у процесі навчання.

Нині відбувається активне впровадження в навчальний процес ІКТ, зокрема, мультимедіа та інтерактивних технологій. Застосування ІКТ у навчальному процесі дозволяє реалізувати ідеї індивідуалізації та диференціації навчання, що є основними завданнями сучасної системи освіти України.

Немає коментарів:

Дописати коментар

11 клас

02.11 Узагальнюючий тест